Nieuws

Nieuwe visuele identiteit IABR ontworpen door Richard Niessen samen met Our Polite Society

Variaties op het concept ontwerp van Richard Niessen door Harmen Liemburg, Meeus ontwerpt en Esther de Vries
Variaties op het concept ontwerp van Richard Niessen

Met trots introduceren wij ons nieuwe logo en de nieuwe huisstijl van IABR ontworpen door Richard Niessen en Our Polite Society. De kern van het ontwerp wordt gevormd door een raamwerk waarin de A van architectuur fungeert als herkenbaar baken voor IABR maar ook als abstract symbool voor nieuwe waarden dat refereert naar een oervorm van wonen, de tent, of aan de schildersezel waar anderen op kunnen werken. In welke interpretatie dan ook, het teken is een verbindende factor, waardoor verschillende stemmen deel kunnen uitmaken van een groter geheel.

De 'identiteit' van een persoon ligt nooit vast, maar evolueert voortdurend. Daarom verbaasde het Richard Niessen dat de meeste organisaties een visuele identiteit gebruiken die bestaat uit een reeks vaste componenten en rigide regels. Hij vroeg zich af hoe een visuele identiteit die 'poreuzer' is eruit kan zien: een identiteit die in de loop van de tijd verandert, en zich kan aanpassen en meerdere stemmen op kan nemen.

Nadat hij werd uitgekozen om de identiteit van de IABR te ontwerpen, leidde een labyrintische zoektocht tot het genereuze idee van een 'draagstructuur', een ‘opstelling', een ‘constructie’ die ruimte geeft voor vele verschillende interpretaties en uitdrukkingen. Richard nodigde vervolgens Our Polite Society (OPS) uit om mee te werken aan het ontwerp en de ontwikkeling van de website en basisuitingen van de IABR.

IABR lettertype door Our Polite Society Type

Nog op zoek naar een lettertype voor de identiteit, stelde OPS voor om een aangepast lettertype te ontwikkelen, dat het concept van de open schets volgt. Geïnspireerd door het gebruik van sjabloonlinialen voor architectuurtekeningen en 'normtypes', ontwierpen ze een mono-lineair lettertype. Het is een hybride tussen technisch geconstrueerde en menselijke lettervormen.

Deze basis identiteit vormt de kiem van toekomstige in- en aanvullingen door vele andere ontwerpers.